Actualiteiten

Earth Overshoot Day: "OVerschrijdingsDAG"

Vandaag, 29 juli 2019,  hebben we met ons allen op deze planeet alle voedsel en natuurlijke hulpbronnen opgebruikt die de aarde in een jaar kan voortbrengen.

Het is Earth Overshoot Day: ‘Overschrijdingsdag’.

Van vandaag af teren we de rest van het jaar op de reserves die de aarde nog heeft.

Vandaag, 31-07-2019, "Earth Overshoot Day" - ‘Overschrijdingsdag’
Vandaag Earth Overshoot Day -Overschrijd
Adobe Acrobat document 613.3 KB

Micha-zondag

Brief/verzoek aan predikanten Hervormd Ede.
Brief/verzoek aan predikanten Hervormd Ede m.b.t. Micha-zondag 2020
Bericht predikanten Hervormde gemeente E
Adobe Acrobat document 480.0 KB

128 zonnepanelen op gebouw Rehoboth van Hervormde Kerk Ede (PKN)

Eén jaar 128 zonnepanelen op gebouw Rehoboth van Hervormde Kerk Ede (PKN)

In de eerste week van juni 2018 werden 128 zonnepanelen geplaatst op gebouw Rehoboth, het kantoor en zalencentrum van onze Hervormde kerk in Ede-centrum. In een jaar tijd werd hiermee 35.000 kWh opgewekt.  Dit duurzame initiatief leverde reeds circa € 1.000,- netto besparing op! Rehoboth is hiermee, wat elektra betreft, zelfvoorzienend en m.b.t. Duurzaamheid een voorbeeld voor andere gebouwen. De panelen werden geplaatst door Nieuwkerk Consultancy.                         Er worden plannen gemaakt om ook andere kerkgebouwen en pastorieën, voor zover mogelijk, te voorzien van zonnepanelen.

* De stroomopbrengst van de "Rehoboth-panelen" kan actueel worden gevolgd via de link:

Verslag avond Werkgroep Duurzaamheid Hervormd Ede (2018)

Kort verslag avond Werkgroep Duurzaamheid Hervormd Ede

Op maandagavond 27 november j.l. organiseerde de Werkgroep een avond over Duurzaamheid in de omgang met de Schepping en onze medeschepselen.          Voorzitter Arie van den Andel opende de avond.                             De rest van de avond werd geleid door Alfred Slomp met zijn presentatie; “God in de supermarkt.”

“Hoe kan ik, als christen, zelfs met mijn consumptiegedrag in de supermarkt, rekening houden met dat wat onze Schepper van ons vraagt?”

Enkele items die daarbij aan de orde kwamen waren;

-        We produceren voedsel voor 10 miljard mensen. Er wordt onvoorstelbaar veel voedsel weggegooid. We leven op aarde met 7 miljard mensen, waarvan er 1 miljard te weinig te eten hebben.

-        Voor de productie van haast alle chocolade wordt gebruik gemaakt (kind)slaven.

-        Ethische onderwerpen die wij terecht belangrijk vinden, zoals b.v. huwelijk en seksualiteit, komen in de Bijbel enkele 10 tallen keren aan de orde.  Er staan echter meer dan 2000 teksten in de Bijbel die gaan over (het doen van ) Gerechtigheid en Barmhartigheid, ook in de omgang met God’s Schepping en onze medeschepselen!

-        God haat het niet voegen van daden bij woorden.

Het was een boeiende, ontdekkende, avond die bezocht werd door meer dan 50 personen.

En … op deze avond werd in zalencentrum Rehoboth voor de eerste keer “duurzame” koffie geschonken die, volgens de bezoekers, ook nog een heerlijk smaakte.

Korte impressie "GemeenteOnderwegAvond" Oude-Kerkgemeente.
Kort impressie GemeenteOnderwegAvond (Ou
Adobe Acrobat document 950.5 KB

Opschoondag 2019 (Draaiboek)
Draaiboek Opschoondag 2019
“Draaiboek deelname (Landelijke) Opschoondag 2019.”
Maak je wijkgemeente/kerk/groep er enthousiast voor!!
* Het wordt zeer gewaardeerd in de wijk.
* Het is een bindend element in je wijkgemeente (jong en ouder, samenwerkend).
* Gewoon ook erg gezellig! (spreek uit ervaring)
* Je kan er zelfs de plaatselijke en/of landelijke pers mee halen
Opschoondag 2019 (Draaiboek 2019).pdf
Adobe Acrobat document 788.2 KB

Verslag Schoonmaakactie wijk Rietkampen (Kleopas-gemeente)
Ook dit jaar was de Schoonmaakactie in de wijk Rietkampen, uitgevoerd door leden van de Kleopasgemeente, weer een succes.
Meerdere organisaties deden op deze dag ook in Ede mee.
Totaal werd op deze landelijke ``Opruimdag`` in Ede, door 270 mensen, 60 m3 afval verzameld.
(ook verslagen door EO-Visie)
Verslag Schoonmaakactie 2018.pdf
Adobe Acrobat document 402.3 KB